Jaarverslagen Zorg

Powered by WP Bannerize

DHN Boekentip

Adsense Links (boven)

Powered by WP Bannerize

Advertenties DHN Partners en Nieuwsberichten


DHN Businessdeals

Businessdeal

Powered by WP Bannerize

Vierkant Links (adverteren)

Powered by WP Bannerize


Uw advertentie hier

Powered by WP Bannerize

Jouw Banner of Promotie op Dutch Health Network ? Klik op onderstaande button !





Volg DHN natuurlijk op Twitter

Marketingprofessional, wees eigenwijs en doe onderzoek!

30 maart 2018

“Komen tot een aantrekkelijke en geloofwaardige positionering vraagt om lef, een lange adem en vooral het voortdurend betrekken van mensen binnen en buiten je organisatie. Dat klinkt misschien te simpel voor woorden, maar toch is dat de belangrijkste uitdaging voor marketingprofessionals. Het ‘wat’ kunnen we allemaal best bedenken, het ‘hoe’ is waar we het verschil kunnen maken. We moeten een beetje eigenwijs zijn.”

 

 

Colette Codée

 

Colette Codée is marketingmanager bij het St. Antonius Ziekenhuis en was één van de trekkers van de positionering van ziekenhuisgroep Santeon. Binnen deze groep werken zeven topklinische ziekenhuizen (Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, Catharina Ziekenhuis, Maasstad Ziekenhuis, Martini Ziekenhuis, Medisch Centrum Tilburg, OLVG en St. Antonius Ziekenhuis) samen. Samen met haar collega-marketeers greep zij tien jaar geleden de kans om een door inkoop ingegeven samenwerkingsverband uiteindelijk te presenteren als consumentenmerk. “Ondanks het feit dat onze bestuurders initieel andere overwegingen hadden voor de samenwerking, zagen wij direct de mogelijkheid om deze te benutten om ons te onderscheiden van andere ziekenhuizen. Maar zeker in het begin was het hard werken om iedereen van de potentiële meerwaarde te doordringen. De sleutel lag in het actief betrekken van patiënten en medewerkers.”

 

Relevant en onderscheidend
Veel positioneringstrajecten kennen een interne start: het management legt missie, visie, kernwaarden en identiteit vast en geeft vervolgens de opdracht om een logo en huisstijl te ontwerpen. Maar voor een sterk merk moet er inzicht zijn in de relevantie voor de patiënt en onderscheidende kwaliteiten. Hoe zorg je nu dat je positioneringstraject een succes wordt? Onderzoek maakt volgens Colette het verschil.

 

Colette: “Als je als marketingprofessional zo’n opdracht krijgt, moet je een beetje eigenwijs zijn en op onderzoek uitgaan. Praat met patiënten en medewerkers en maak inzichtelijk wat echt gewaardeerd wordt. Als je vervolgens met deze informatie de boer op gaat in de organisatie heb je wel incasseringsvermogen en overtuigingskracht nodig. Je adviezen gaan nu eenmaal niet zonder slag of stoot landen. En krijg je uiteindelijk grip op het positioneringstraject, wees je er dan van bewust dat je vaak te snel gaat voor de organisatie. Wees tevreden met drie stappen vooruit en één terug. Zo lang jij je stip op de horizon maar scherp houdt en alert bent op momentum. Zo ging onze afdeling ‘flebologie’ in eerste instantie niet mee in ons advies om tot publieksvriendelijke afdelingsnamen te komen. Maar toen het aantal patiënten omhoog moest, hebben wij inzichtelijk gemaakt wat de online zoektermen van patiënten waren. En toen werd ons advies wel opgevolgd.”

 

Samen kleien
Al is het inmiddels jaren geleden, toch krijgt Colette nog regelmatig met een knipoog het verwijt dat zij bestuurders en specialisten in het kader van het positioneringstraject letterlijk heeft laten kleien. “Wij vroegen hen om een beeld te creëren van kwaliteit die we willen uitstralen. Uiteindelijk viel de keuze op een ‘oase in de woestijn waar artsen werken aan kwaliteit van zorg’. We hebben vervolgens onze tijd genomen om dit beeld samen met patiënten en medewerkers uit te werken en te toetsen. Je kunt een merk immers maar één keer goed introduceren. Ondertussen ontwikkelde de samenwerking tussen de ziekenhuizen zich al wel verder. Die transitiefase leverde ons veel voeding op voor de positionering en gaandeweg hebben we mensen steeds meer verbonden aan de stip op de horizon. Door steeds de vraag te stellen ‘Wat willen we uitstralen en komt dat overeen met wat patiënten en samenwerkingspartners ervaren?’ hielpen we ook bij het verhelderen van de organisatiedoelen. Zo kun je als marketingprofessional ontzettend veel toevoegen aan de zorg en dat maakt het zo leuk. Ik krijg er in ieder geval elke dag veel energie van.”

 

Wil je het hele verhaal van Colette horen? Dat kan op 18 april a.s. tijdens het congres Marketing in de zorg van morgen.

 

 

 

 

Over de MOA

 

Drijvende kracht achter dit congres is de MOA, Expertise Center for Marketing Insights – Research – Analytics. De MOA is een vereniging van bedrijven en instellingen die zich bezighouden met Market Research, Digital Analytics, Marketing Intelligence en Beleidsonderzoek. De MOA heeft als doel de kwaliteit van survey based en non-survey based information, zowel nationaal als internationaal, in de breedste zin van het woord te bevorderen, ontwikkelen en stimuleren. Daarnaast behartigt de vereniging de belangen van (virtuele) respondenten, gebruikers en aanbieders van digital analytics, marketing research en opinie- en beleidsonderzoek. 

 

Kijk hier voor meer informatie over de MOA.

 

De MOA organiseert dit congres samen met de Jaarbeurs, organisator van het Zorg & ICT en Zorgtotaal congres.

 

Archief DHN berichten

Volg DHN op Twitter


DHN Webshops

Cadeauwinkel

Adsense Vierkant Rechts

Powered by WP Bannerize

Boeken

DHN Boekentips - klik op de afbeelding

 


Heel de dokter

Vitaliteit Webshop

Powered by WP Bannerize

Bol rechts 250-250

Powered by WP Bannerize

Volg Dutch Health Network op Social Media

Lid worden van LinkedIn

Nieuwsbrief button

Nieuwsbrief

Powered by WP Bannerize

Maak gebruik van onderstaand gratis aanbod

DHN Nieuwsbrief

Powered by WP Bannerize

Inschrijven voor de DHN Nieuwsbrief